Wednesday, May 4, 2011

Aiman @ 2 yrs 11 month can read more than 65WORDS in about one and half month!!

aku pun tak perasan sebenarnya yg Aiman dah bule baca sebanyak tu dalam masa yg singkat.. dalam jangka masa sebulan dua ni dia selalu demam2, ada kes masuk wad lagi.. tapi Alhamdulillah, Syukur Ya ALLAH.. ini semua aku gunakan kaedah flash card dan power point.. flash card yg aku gunakan adalah dr trial Little Reader (LR) dan flash card yg dihadiahkan oleh Kak Long aka Mak Ngah / Cik Zu.. Thanks byk2 sbb hadiahkan flash card ni dr US.. bila aku tgk keberkesanan little reader (LR), time tu aku berfikir panjang, perlu atau tak aku beli LR ni.. ye la kan, mahal kan.. beli dr Malaysia harganya antara RM1300 – RM1500.. beli online dalam RM900++ termasuk shipping, bule guna credit card.. nak online bule klik kat SINI ye. tapi setelah tgk keberkesanan tu kat anak2 aku pun beli..before that, aku tahu LR ni pun dr aku baca paper metro tempoh hari pasal baby genius… anak cik WATIE dr geniusbabyonboard@blogspot.. dari situ aku selalu baca entry dia, camna dia ajar anak dia, cara stimulate dll lagi… baca ilmu aku cilok dr blog dia.. thanks byk2 sudi share ilmu kau ye wati.. latest aku ada order dr Watie, transfer factor utk anak2 aku nak bg kuat daya tahan penyakit.. aku order sekali dengan padded book utk Damia.. tapi tak sampai lagi ni, esok lusa sampai la.. Watie ni pun ada jual LR gak, saper2 nak beli bule beli kat sini; GBOB. 

tempoh trial LR adalah 2 minggu. so, aku gunakan habis2san..  pagi petang siang malam aku bg kat Aiman dan Damia tgk.. aku print out flash card tu dan aku tayang kat depa sehari 3x. kdg2 lebih tapi kdg2 kureng.. biasa la, aku pun bukan rajin sgt tapi aku paksakan diri bg rajin demi anak2..  nak dijadikan cerita pulak, masa trial LR tu, Aiman dan Damia admitted kat hospital pantai penang, virus fever.. apa lagi, banyak la masa terluang.. aku sogok dengan LR dan flash card la....hihi



semua pics ni kat hospital pantai penang la.. seminggu depa kena duk situ, sekali dengan aku n hubby la lepak kat situ..  seminggu trial LR tu mmg kat hospital la.. hasil LR ni mmg menakjubkan.. bukan untuk Aiman, tapi Damia juga.. dan aku sbg teacher depa.. (ceeewahhhh, layak ke? huhuhu)... well, i believed i am the best teacher to them.. :)



 berikut adalah word yg Aiman dah bule kenal / baca;
  1. mouse
  2. stop
  3. cat
  4. dog
  5. goat
  6. chicken
  7. animals
  8. nose
  9. eye
  10. tongue
  11. mouth
  12. lips
  13. chin
  14. hair
  15. ear
  16. fruits
  17. banana
  18. orange
  19. apple
  20. mango
  21. strawberry
  22. apple
  23. donkey
  24. fish
  25. duck
  26. pig
  27. bird
  28. cow
  29. frog
  30. horse
  31. snow
  32. book
  33. stars
  34. bat
  35. house
  36. hat
  37. rain
  38. computer
  39. plane
  40. box
  41. spoon
  42. toes
  43. sun
  44. milk
  45. egg
  46. car
  47. ball
  48. bed
  49. ice cream
  50. moon
  51. crab
  52. dolphin
  53. turtle
  54. sea creatures
  55. whale
  56. pink
  57. red
  58. white
  59. yellow
  60. bear
  61. elephant
  62. leopard
  63. tiger
  64. wolf
  65. eagle
  66. gorilla
  67. action words
  68. drink
  69. stand
  70. wave
  71. kick
  72. clap
  73. laugh
  74. sit
  75. point
  76. hi 
to my darling Aiman; congratulation, u`ve done a great job!! umi sgt2 berbangga dengan Aiman.. keep it up sayang.. doa umi sentiasa bersama dengan Aiman, semoga menjadi anak yg soleh, bijaksana, pintar.. :)



No comments:

Post a Comment